Γραφιστικό των Χάρη Ορεινού και Γιώργου Μόλβαλη, με το λογότυπο της 1895 Cinematics Creation

Συνέντευξη των δημιουργών του animation για τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών "Ένας αλλιώτικος Καρυοθραύστης", Χάρη Ορεινό και Γιώργο Μόλβαλη

Ευχηθήκαμε ο Καρυοθραύστης να ζωντανέψει στ’ αλήθεια και η ευχή μας πραγματοποιήθηκε! Συνεργαστήκαμε με τους 1895 Cinematic Creation και το ζωγράφο Νίκο Πολυχρονόπουλο και έτσι κρατάμε στα χέρια μας το ελληνικό animation του πιο αγαπημένου χριστουγεννιάτικου παραμυθιού. Λίγο πριν η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύσει ζωντανά τον «Καρυοθραύστη», μπαλέτο έργο 71 του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι παράλληλα με την προβολή της ταινίας, συνομιλήσαμε με τους δημιουργούς της.

Συνέντευξη με τους παραγωγούς, 1895 Cinematic Creation, Χάρη Ορεινό και Γιώργο Μόλβαλη.

Ερώτηση: Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τα κινούμενα σχέδια; Υπήρξε κάποια ταινία, που σας ενέπνευσε στο να ασχοληθείτε επαγγελματικά με αυτήν την τέχνη;

Έμπνευσή μας δεν είναι κάποια ταινία από τα παιδικά μας χρόνια αλλά τα ίδια τα παιδιά μας και οι ταινίες που βλέπουμε παρέα και χαρίζουν χαμόγελο στα πρόσωπά τους. Σα πρώτα βήματά μας μας έχουν κερδίσει η Διεύθυνση φωτογραφίας τον Χάρη και η σκηνοθεσία εμένα. Μέσα από αυτούς τους ρόλους προσεγγίσαμε και τον Καρυοθραύστη.

Ερώτηση:Ποια είναι τα βήματα που κάνουν τα σχέδια να κινούνται; Υπάρχει μια στάνταρ διαδικασία που ακολουθείτε για να γεννηθεί ένα σκίτσο;

Η γέννηση ενός σκίτσου είναι υπόθεση μιας ομάδας με δυνατή χημεία , και ουσιαστική επικοινωνία ιδιαίτερα μεταξύ σκηνοθέτη και εικονογράφου. Το αποτέλεσμα μιας εικόνας με ενιαίο ύφος είναι στην ουσία η επιτυχής πρόσμιξη διαφορετικών ιδεών και οπτικής γωνίας.
Τεχνικές υπάρχουν πολλές για να υπηρετήσουν με αρμονία την αφήγηση της ιστορίας το τι, πως, που και πόσο θα τις χρησιμοποιήσει ο καθένας διαφέρει ανάλογα με τις ανάγκες της ίδιας της ταινίας καθώς επίσης από την εμπειρία και τις γνώσεις της κάθε ομάδας.

Ερώτηση: 2D animation εναντίον 3D animation, έχετε σκεφτεί το ενδεχόμενο της 3D εκδοχής του Καρυοθραύστη στο μέλλον; Κατά τη γνώμη, σας υπάρχει ουσία, σε αυτόν το μεγάλο ανταγωνισμό;

Έχει να κάνει με το πως θες να πεις μια ιστορία. Είναι 2 εντελώς διαφορετικά μέσα με διαφορετικό ύφος, όλα ξεκινούν από τον δημιουργό, την ομάδα και την ίδια την ιστορία.
Μια εκδοχή του Καρυοθραύστη που θα με ενδιέφερε θα ήταν μια ταινία που θα μετέφερε τον καρυοθραύστη στην σημερινή εποχή, με σημερινούς χαρακτήρες.

Ερώτηση: Αν μπορούσατε να εργαστείτε με οποιοδήποτε στούντιο από τον κλάδο των κινούμενων σχεδίων, ποιο θα ήταν και γιατί;

Ωραία ερώτηση ,χαχαχχαα ,μααα με το δικό μας φυσικά μιας που κινούμαστε στη σφαίρα του ονειρικού. Προς το παρόν έχουμε συγκεντρώσει όλη μας την ενέργεια με το Χάρη στη δική μας εταιρία παραγωγής, 1895 cinematic creations, οπωσδήποτε όμως μια συνεργασία με οποιοδήποτε studio θα ήταν μεγάλη μας τιμή και θα προσπαθούσαμε να ανταποκριθούμε στα υψηλά standards τόσο ως καλλιτέχνες όσο και ως εταιρία.

Ερώτηση: Πόσο διαφορετική είναι η αγορά κινουμένων σχεδίων στην Ελλάδα, σε σχέση με το εξωτερικό;

Από τη λιγοστή μου εμπειρία στο χώρο νομίζω πως το ελληνικό Animation πάει καλά στην διεθνή αγορά τουλάχιστον διαγωνιστικά, σαν παραγωγή δεν γνωρίζω και δεν χρειάζεται να συγκρίνω. Απ΄ όσο ξέρω στην Ελλάδα διοργανώνεται φεστιβάλ animation εδώ και 60 χρόνια περίπου, αυτό κάτι λέει.
Καλό θα ήταν να καταφέρουμε να αποκτήσουμε ένα χαρακτήρα ξεχωριστό από το εξωτερικό όχι μόνο στο animation αλλά γενικότερα στις τέχνες του θεάματος να έχουμε μια δική μας ταυτότητα.

Ερώτηση: Ποιος χαρακτήρας από τον Καρυοθραύστη ήταν πιο δύσκολο να μετατραπεί σε animation;

Όποτε παραλάμβανα ένα σχέδιο του Νίκου ήταν πάντα μια ευχάριστη έκπληξη. Το δύσκολο δεν είναι στον χαρακτήρα αλλά στην κίνηση που του ορίζεις να κάνει για εσένα. Στην προκείμενη περίπτωση, όπου υπήρξαν δυσκολίες βρέθηκαν άλλοι τρόποι, πιο αφαιρετικοί για να μπορέσουμε να δείξουμε αυτά που θέλουμε να πούμε.
Ένα πολύ δύσκολο κομμάτι ήταν το Pas de deux, διαρκεί 14 λεπτά και είναι ένα τόσο χαρακτηριστικό κομμάτι που δεν μπορείς κατά την προσωπική μου άποψη να το δείξεις με κάτι άλλο εκτός από χορό. Επιλέχθηκε να μη γίνει με κλασικό animation γιατί θέλαμε την ρεαλιστικότητα της κίνησης, το αέρινο ύφος και την απόλυτη περιγραφή στις κινήσεις. Στο συγκεκριμένο λοιπόν κομμάτι κινηματογραφήσαμε 2 χορεύτριες - χορογράφους την Έλενα και την Μαρία και τις τοποθετήσαμε σαν σιλουέτες σε 3d περιβάλλον. Το ενδιαφέρον σε αυτό το εγχείρημα είναι πως όλο το υλικό προήλθε από αυτοσχεδιασμούς των χορογράφων πάνω στο έργο του Tchaikovsky και προστέθηκε κίνηση animation ενισχύοντας την πραγματική κίνηση των κοριτσιών. Κατασκευάστηκε μετά από αυτό ένα θέαμα το οποίο ευελπιστούμε να έρθει ο κόσμος να το ανακαλύψει και να το απολαύσει όσο κι εμείς.

Ερώτηση: Γιατί επιλέξατε το animation του Καρυοθραύστη να είναι ασπρόμαυρο;

Για δυο κυρίως λόγους . Αυτό το ύφος το έχουμε σκεφτεί με τον Χάρη αρκετές φορές, είναι σαν να μας περίμενε. Οι χαρακτήρες είναι μόνο με τα περιγράμματα και ελάχιστη σκίαση και τα background είναι με σκιαγράφηση μολυβιού.
Ο Δεύτερος λόγος είναι λίγο πιο «φιλοσοφημένος». Θεωρούμε πως είναι η βασική γέφυρα του έργου με την σημερινή εποχή. Η ταινία ξεκινάει από ασπρόμαυρη και κατά τη διάρκεια του ονείρου σταδιακά γεμίζει με χρώμα έως στο τέλος όπου και υπάρχει χείμαρρος χρωμάτων. Ο καρυοθραύστης ένα μικρό και ασήμαντο, για πολλούς παιχνίδι, έδωσε στην Κλάρα τα πιο χρωματιστά όνειρα.
Μπορεί να ζούμε σε μια γκρίζα εποχή όμως πρέπει να αναζητάμε αυτά τα δικά μας «μικρά» πράγματα που θα μας χαρίσουν χρωματιστά όνειρα, κι έτσι θα έχουμε ελπίδες να βρούμε το χρώμα στη ζωή μας.
Οφείλουμε να πούμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στη διεύθυνση της Κρατικής Ορχήστρα Αθηνών που με την εμπιστοσύνη που μας έδειξε μπορέσαμε να λειτουργήσουμε δημιουργικά ελεύθεροι.

Ερώτηση: Ποιο ήταν το αγαπημένο σας σημείο στη δημιουργία του Καρυοθραύστη;

Πολλά τα αγαπημένα μας σημεία. Αυτό που αγάπησα πάρα πολύ και ξεπέρασε κάθε μου προσδοκία, σύμφωνα με το πως το είχα οραματιστεί, είναι η σκηνή της Μάχης λίγο πριν το τέλος της 1ης πράξης, η οποία δημιουργήθηκε σε πολύ ξεχωριστό στυλ σε σχέση με το υπόλοιπο έργο. Επίσης μια άλλη σκηνή είναι το χαριτωμένο ποντικάκι που περιφέρεται μέσα στο σπίτι λίγο πριν μεταλλαχθεί σε εφιαλτικό ποντικό.
Πολύ θα με ενδιέφερε ποια είναι η δική σας αγαπημένη σκηνή που θα μου πείτε μόλις το δείτε.

Ερώτηση: Αντλήσατε έμπνευση από τη μουσική του Τσαϊκόφσκι, όταν οπτικοποιήσατε το παραμύθι; Και πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του ρυθμού;

Από αυτό το θρυλικό έργο όχι μόνο εμπνευστήκαμε αλλά μπορώ να πω πως μας οδήγησε. Είναι πολύ συγκεκριμένο και περιγραφικό έργο, δεν αφήνει τα περιθώρια σε πολλά σημεία να ελιχθείς, πραγματικά όσοι δεν το έχουν ανακαλύψει θα ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία.
Ο ρυθμός εναλλαγής των πλάνων σε μια ταινία είναι εξαιρετικά σημαντικός. Στην προκειμένη περίπτωση η μουσική που συνήθως επιδρά επικουρικά στον ρυθμό έχει τον πρώτο λόγο δηλαδή είναι «όλο το έργο». Σε εμάς αυτό αποτέλεσε τη μεγαλύτερη πρόκληση από την πρώτη στιγμή. Είναι μια μόνιμη διάδραση μεταξύ της μουσικής και της ταινίας.

Ερώτηση: Σε χώρες όπου οι παραγωγές κινουμένων σχεδίων είναι δύσκολο να επιβιώσουν, οι νέοι που θέλουν να ασχοληθούν με αυτό, δε μπορούν πάντα να κυνηγήσουν τα όνειρά τους. Τι νομίζετε ότι αυτοί οι άνθρωποι θα πρέπει να κάνουν ώστε να κρατήσουν ζωντανό το πάθος για την τέχνη τους;

Αν αγαπάς κάτι και έχεις πραγματικό πάθος σίγουρα δε θα το αφήσεις, ίσως να αφήσεις την «Χώρα όπου οι παραγωγές κινουμένων σχεδίων είναι δύσκολο να επιβιώσουν» βέβαια ακόμα και σε αυτό είμαστε πολύ τυχεροί, ο Νίκος για παράδειγμα ήρθε δυο φορές μόνο από την 1895 cinematic creations για να σχεδιάσουμε το storyboard, κατά τα άλλα όλα τα αρχεία τα παραλάβαμε μέσω cloud στον υπολογιστή μας, και η συνεχή κατεύθυνση που είχε ήταν μέσω messanger. Μη παραλείψουμε πως αναλάβαμε αυτή την παραγωγή γνωρίζοντας πως μπροστά μας έχουμε μόνο 70μέρες για να την ολοκληρώσουμε, αλλά δεν κάναμε πίσω και χαιρόμαστε γι’ αυτό.