Julia Bauer

Συνέντευξη της Γιούλια Μπάουερ για τη συναυλία της με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στις 8 Δεκεμβρίου 2017

Θεωρείται, δικαίως για τους όλο και πιο φανατικούς φίλους της, μία από τις ανερχόμενες σοπράνο της γενιάς της. Η Γιούλια Μπάουερ λίγο πριν συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών μιλά για τα «Έξι Τραγούδια για Υψίφωνο και Ορχήστρα» του Στράους, αλλά και για την ιδιαίτερη οικειότητα που αναπτύσσεται ανάμεσα στον τραγουδιστή και την ορχήστρα κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας.

Ερώτηση: Τα έξι τραγούδια για υψίφωνο και ορχήστρα του Στράους χαρακτηρίζονται από εξαιρετικά πολύπλοκες φωνητικές γραμμές. Αυτή η σύνθετη παρτιτούρα απαιτεί από εσάς κάποια ιδιαίτερη προετοιμασία;

Julia Bauer: Φυσικά. Ο Στράους συνδυάζει τρία διαφορετικά στυλ φωνητικής μουσικής σε αυτά τα τραγούδια. Έχουν στοιχεία όπερας, μουσικής δωματίου, και συμφωνικής ταυτόχρονα. Οι αλλαγές μεταξύ αυτών των στυλ συμβαίνουν ανάμεσα σε δυο ή τρεις νότες σε ένα μέτρο. Το να δουλεύω πάνω σε αυτά τα κομμάτια είναι για μένα σκοπός ζωής που αποτελεί μεγάλη πρόκληση, αλλά και τεράστια απόλαυση.

Ερώτηση: Κατά τη γνώμη σας, οι πολύπλοκες φωνητικές γραμμές σε συνδυασμό με τα δραματικά περιγράμματα και τη σύνθετη αρμονία τους προέρχονται από τη βιρτουόζικη φωνητική μουσική της όπερας;

Julia Bauer: Σίγουρα υπάρχουν πολλά στοιχεία όπερας, αλλά από την άλλη μπορεί να βρει κανείς και πολλά μοτίβα των τραγουδιών για πιάνο του Στράους.

Ερώτηση: Ποιο από τα τραγούδια που θα ερμηνεύσετε είναι το πιο απαιτητικό και γιατί;

Julia Bauer: Κάθε ένα από αυτά τα κομμάτια είναι κόσμημα που την ίδια στιγμή έχει μεγάλες απαιτήσεις. Η πραγματική πρόκληση βρίσκεται στο να εκτελείται το κάθε τραγούδι ως ξεχωριστή οντότητα, με εσωτερικευμένη δραματικότητα.

Ερώτηση: Χρειάζονται ιδιαίτερη ερμηνευτική προσέγγιση τραγούδια όπως το «Θέλω να δέσω μια ανθοδέσμη» του οποίου η πρώτη συλλαβή της λέξης "Sträußlein" τραγουδιέται πάνω σε πολλές νότες;

Julia Bauer: Μερικά από τα τραγούδια όπως το "Θέλω να δέσω μια ανθοδέσμη" προέρχονται από την παράδοση της σοπράνο κολορατούρα, η οποία αντιπροσωπεύεται για παράδειγμα από χαρακτήρες όπως η Ζερμπινέτα ή η Αμίντα στις όπερες του Στράους. Σίγουρα πρέπει να εκτελεστούν σύμφωνα με αυτή την παράδοση και με την ιδιαίτερη τεχνική προσέγγιση της κολορατούρα.

Ερώτηση: Πιστεύετε ότι υπάρχει κάποιος συμβολισμός στις εξαιρετικά λυρικές γραμμές του Στράους στο «Ψιθύρισε, αγαπητή μυρτιά»;

Julia Bauer: Αυτή είναι μια θαυμάσια ερώτηση για έναν έμπειρο μουσικολόγο. Κατά τη γνώμη μου, είναι μια πολύ λεπτή περιγραφή της διάθεσης και της ενέργειας μιας ερωτευμένης γυναίκας που λαχταρά τον αγαπημένο της άνδρα, και που έχει χάσει τον ύπνο της για εκείνον.

Ερώτηση: Με ποιους τρόπους διαφέρει η συμμετοχή σε μία παράσταση λυρικού θεάτρου από τον διάλογο του ερμηνευτή με την ορχήστρα; Θεωρείτε ότι η απουσία σκηνικών και κοστουμιών ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων από τον ερμηνευτή;

Julia Bauer: Είναι δυο εκ διαμέτρου διαφορετικές εμπειρίες που δε γίνεται να συγκρίνει κανείς. Η αλήθεια είναι όμως, ότι όταν βρίσκομαι πάνω στη σκηνή μιας συναυλίας, νιώθω να με κατακλύζει ένα κύμα αγνότητας και καθαρότητας. Η αλληλεπίδραση με την Ορχήστρα και το κοινό είναι πολύ πιο ζωντανή και οικεία.

Ερώτηση: Τι περιμένετε από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τι από τον αρχιμουσικό Φρανκ Μπέερμαν;

Julia Bauer: Είμαι πολύ ενθουσιασμένη και ανυπομονώ για το ντεμπούτο μου στην Ελλάδα, και ιδιαίτερα λόγω της συνεργασίας μου με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η οποία προσφέρει διαχρονικά εξαιρετικές μουσικές βραδιές στο κοινό. Ελπίζω ότι όλοι μαζί θα απολαύσουμε την περιήγηση στη μοναδική μουσική του περίφημου Στράους.

Από το Γραφείο Τύπου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών