Ηλίας Βουδούρης

8η Συναυλία της 69ης καλλιτεχνικής περιόδου

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Ηλία Βουδούρη παρουσιάζει τέσσερα κοντσέρτα για πιάνο και ορχήστρα των Σεργκέι Ραχμάνινωφ, Maurice Ravel, Manuel de Falla και Camille Saint-Saens

Η συναυλία θα ξεκινήσει με το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1 σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 1 του Σεργκέι Ραχμάνινωφ. Γράφτηκε το 1892, όταν ο συνθέτης του ήταν μόλις δεκαεννιά χρονών και σπουδαστής ακόμα στο Ωδείο της Μόσχας. Το βασικό του μοντέλο από μορφολογικής άποψης, πάνω στο οποίο βασίστηκε, ήταν το αγαπημένο του κοντσέρτο για πιάνο του Grieg. Αρκετά χρόνια μετά, λίγο πριν φύγει οριστικά από τη Ρωσία το 1917, ο Ραχμάνινωφ αναθεώρησε το πρώτο κοντσέρτο σε σημαντικό βαθμό και έχοντας ήδη αποκτήσει πολύτιμη πείρα από το δεύτερο και το τρίτο, κατόρθωσε να βελτιώσει σημαντικά το πρώτο, τόσο από άποψη ενορχήστρωσης όσο και από εκείνη της πιανιστικής γραφής. Σολίστ είναι η Αναστασία Καμίνσκαγια.
Στη συνέχεια θα εκτελεστεί το Κοντσέρτο για πιάνο (αριστερό χέρι) και ορχήστρα σε Ρε μείζονα του Maurice Ravel. Το έργο γράφτηκε κατά παραγγελία του  Αυστριακού πιανίστα Paul Wittgenstein, του οποίου το δεξί χέρι ακρωτηριάστηκε μετά από τραυματισμό του κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Ravel, έχοντας μελετήσει ορισμένα βασικά έργα του υπάρχοντος τότε ρεπερτορίου για αριστερό χέρι (όπως τις σπουδές του Saint-Saens και τις ασκήσεις του Leopold Godowsky πάνω στις σπουδές του Chopin) και ενσωματώνοντας επιρροές από το ιδίωμα της jazz, συνέθεσε ένα πυκνό και απαιτητικότατο κοντσέρτο σε ένα μέρος, που αναδεικνύει τις τεράστιες δεξιοτεχνικές και εκφραστικές δυνατότητες, τις οποίες έχει το αριστερό χέρι. Σολίστ είναι ο Κορνήλιος Μιχαηλίδης. 
Κατόπιν ακολουθούν οι συμφωνικές εντυπώσεις «Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας» για πιάνο και ορχήστρα, του Manuel de Falla. Ο συνθέτης είχε αρχικά συλλάβει το έργο ως τρία νυχτερινά για σόλο πιάνο και ξεκίνησε τη σύνθεσή του το 1909. Όμως κατόπιν παραίνεσης του μεγάλου Καταλανού πιανίστα Ricardo Vines, αποφάσισε να μετουσιώσει την αρχική του έμπνευση σε ένα έργο για πιάνο και ορχήστρα. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσει ένα έντονα ιμπρεσιονιστικό και ατμοσφαιρικό έργο, ισάξιο με τα μεγάλα συμφωνικά έργα των Debussy και Ravel, στο οποίο το πιάνο διατηρεί έναν προβεβλημένο ρόλο, αν και σχεδόν ποτέ απόλυτα πρωταγωνιστικό. Σολίστ είναι η Πάολα Κονταξή.
Η συναυλία θα κλείσει με το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 5 σε Φα μείζονα, έργο 103, «Αιγυπτιακό» του Camille Saint-Saens. Το προσωνύμιο «Αιγυπτιακό» δόθηκε στο κοντσέρτο αφενός γιατί ο συνθέτης το έγραψε κατά τη διάρκεια ενός από τα ταξίδια του στο Λούξορ της Αιγύπτου και αφετέρου επειδή η μουσική εμπεριέχει πολλά εξωτικά ανατολίτικα στοιχεία. Η πρώτη εκτέλεση του δεξιοτεχνικού αυτού κοντσέρτου δόθηκε το 1896 με σολίστα το συνθέτη σε μία εορταστική συναυλία για τα πενήντα χρόνια από το ντεμπούτο του ως πιανίστα στη γνωστή Salle Pleyel του Παρισιού. Ο ίδιος έλεγε χαρακτηριστικά πως το κοντσέρτο αντικατόπτριζε ένα θαλασσινό ταξίδι. Σολίστ είναι ο Νίκος Κυριόσογλου.

Παρ., 12 Νοε. 2010 20:30

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
ΣΕΡΓΚΕΪ ΡΑΧΜΑΝΙΝΟΦ
(1873–1943)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.1 σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 1
ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ
(1875–1937)
Κοντσέρτο για πιάνο (αριστερό χέρι) και ορχήστρα σε ρε μείζονα
ΜΑΝΟΥΕΛ ΝΤΕ ΦΑΓΙΑ
(1876–1946)
Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας, συμφωνικές εντυπώσεις για πιάνο και ορχήστρα
ΚΑΜΙΓ ΣΑΙΝ-ΣΑΝΣ
(1835–1921)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.5 σε Φα μείζονα, έργο 103, «Αιγυπτιακό»
ΣΟΛΙΣΤ
Νίκος Κυριόσογλου, πιάνο
Πάολα Κονταξή, πιάνο
Κορνήλιος Μιχαηλίδης, πιάνο
Αναστασία Καμίνσκαγια, πιάνο
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Ηλίας Βουδούρης